Hej! Du använder en gammal webbläsare

Inom kort kommer vissa funktioner på haninge.se inte fungera med den här gamla webbläsaren. Vi vill gärna ha dig kvar som besökare och rekommenderar att byta till Mozilla Firefox, Google Chrome eller Microsoft Edge.

Om Dalarö förskola

Vår förskola ligger på natursköna Dalarö i Haninges skärgård, ca 20 minuter från Haninge centrum. På Dalarö förskola ska varje människa mötas av glädje, trygghet och delaktighet. Dessa värdeord ska genomsyra verksamheten och vårt förhållningssätt till varandra, barn som vuxen.

Flicka tittar genom ett förstoringsglas. Foto: Sonia Hernandez

Med naturen och havet inpå knuten tillbringar vi stora delar av dagarna utomhus. Vi har en fin och tilltalande gård med roliga och pedagogiska aktiviteter. Verksamheten är fördelad på 4 avdelningar som förenas med olika miljöer. Varje avdelning utvecklar sitt eget projekt och jobbar tillsammans i ateljén, centrum för kreativa uttrycksätt. Barnens hundraspråklighet sprider sig till andra platser i förskolan.

Hundraspråklighet, eller de hundra språken, är en metafor för de många uttryckssätt ett barn ursprungligen har tillgång till för att förstå och tolka sig själv och världen. Kommunikation som nyckelfråga i barns lärande och att barns olika sätt att uttrycka sig måste därför vara grunden i verksamheten. (Tove Jonstoil & Åsa Tolgraven, Hundra sätt att tänka, sidan 25.)

Senast uppdaterad: 12 april 2023